Dead until dark

Titel: Dead until dark
Språk: Engelska
Författare: Charlaine Harris
Serie: Sookie Stackhouse Del 1

 ”Sookie Stackhouse är på många sätt en vanlig tjej. Hon bor i en liten håla i Louisiana och jobbar som servitris på den lokala baren, Merlott´s. Alla känner alla i den lilla staden och det är sällan det händer något utöver det vanliga. Varje dag är den andra lik. Men en dag så kommer Bill. Han är mörk, stilig och spännande, allt det där som Sookie har saknat. Men han är också vampyr, och hans vänner är allt annat än vanliga och tråkiga. Är passionen och spänningen verkligen värt vad som helst?

En efter en hittas kvinnor i trakten brutalt mördade och det börjar viskas om vampyrerna. Menande blickar och spridda kommentarer leder snabbt till lynchstämning. Sookie slits mellan rädslan och för sitt eget liv och önskan att rentvå dem hon älskar.”

Jag är inte så förtjust i vampyrserier. Men True Blood fick mig att falla pladask och jag har följt tv serien slaviskt. När sista säsongen var över lovade jag mig själv att jag skulle plöja igenom alla 13 böcker, nu i efterhand frågar jag mig själv varför jag har skjutit upp läsandet fram tllls nu? Det är en lätt och underhållande läsning och jag gillar första boken lika mycket som jag gillar första säsongen ut av själva serien.
/M
Kommentera

