En smakebit: Berövad.

6473057481_ce462009e6_o

Smakbiten denna veckan kommer från den mörka boken Berövad av Liz Coley:
Bakgrund:
Angie har precis kommit hem efter att varit borta i 3 år. Hon har inget minne av vad som hänt henne förutom det rösterna i huvudet väljer att dela med sig av:
”Ett kort ögonblick kände hon hans tyngd. Ett kort ögonblick hörde hon hans tunga andhämtning. Ett kort ögonblick kände hon lukten av hans svett. Ett kort ögonblick paralyserades hela hennes väsen av skräck.
Sedan försvann bilden och skräcken och lämnade bara störtvågor bakom sig, som ögonblicket efter att man vaknat ur en mardröm. Men ord ringde i hennes öron, en låg, morrande, kvinnlig röst. Var aldrig respektlös mot mig igen, Prinsessan, efter vad jag har gjort för dig. Jag räddade ditt jävla liv.
”Förlåt Älskling?” Mamma höll i hennes darrande hand och satt på huk på golvet bredvid Angie. ”Vad sa du?”
”De räddade mitt liv”, viskade hon.
Ett hest skratt ekade mellan öronen. Ingen orsak.
Rösten skrämde vettet ur henne. Det var som att ha en vildsint demon inne i huvudet. Hon kramade mammas hand och tittade vädjande på henne.
”När kan vi börja? När kan vi prova den nya metoden?” ”

Boken är otroligt bra och jag försöker verkligen att läsa all fri tid jag har. Måste fortsätta nu och se vad som händer…

Kommentera

