Bokutmaningar – Pepp eller Stress?

Jag vet inte hur det är med er men jag har de senaste åren försökt att utmana mig själv inom läsningen. För ett tag sedan utmanade jag mig att under året läsa en del Klassiker (ej förutbestämda) och förra året utmanade jag mig själv att jag skulle läsa minst 50 böcker. Utmaningarna klarades och jag har i år bestämt att jag ska ta itu med mina olästa böcker i bokhyllan + att jag ska hinna med att läsa 50 böcker under året. Men jag märkte precis en sak. Helt plötsligt har jag blivit stressad över att inte uppdatera bloggen, inte hinna läsa X antal böcker i månaden och det är ju inte det dessa utmaningar går ut på eller hur? Utmaningarna var ju att jag skulle utmana mig själv inte att pressa mig till något som stressar sönder mig.
Känner ni detsamma någon gång?

Bok
Bild lånad från Pinterest.

4 thoughts on “Bokutmaningar – Pepp eller Stress?

  1. Jag är liiite emot utmaningar av just den anledningen att de kan föra med sig en känsla av krav och måsten. Jag tycker lätt att det kan mota bort läslusten lite. Det ska ju vara kul! Ibland kan det ha helt motsatt effekt dock och det är ju underbart 🙂

    Gilla

    1. Jag håller med. Därför satte jag endast som mål att läsa lite Klassiker eftersom det var det jag kände att jag ville göra, men sedan kom Goodreads medlemskapet och utmaningen i antal böcker. Men nu känner jag lite såhär. Klarar jag det målet, KUL. Annars så har jag säkert hittat en nya favoritbok bland dem jag läst och då är det perfekt det med.

      Gilla

  2. Jag deltar väldigt sällan i bokutmaningar och liknande för jag vill inte att det ska komma in något tvång i läsningen. Man tänker ju först att det ska bli roligt, men efter ett tag slutar det alltid med att jag struntar i utmaningen. Det får räcka med en och annan bokcirkelbok. 😉

    Gilla

    1. Låter härligt det. Nä jag känner detsamma, klarar jag utmaningen i antal böcker är det ju kul annars har jag säker hunnit hitta en nya favoritbok eller serie och det är ju alldeles toppen det med även om det skulle fattas några böcker upp till målet. 😀

      Gilla

Kommentera

