Roms Portar (Kejsaren #1) – Conn Iggulden

RP

På ett gods straxt utanför staden växer två pojkar upp och för alltid väver deras barndom deras liv samman. Gajus är senatorson och priviligerad. Marcus en adopterad oäkting. De tränas i stridskonst under en legendarisk gladiator och drömmer om fältslag, berömmelse, och om att få tjäna det mäktigaste imperium som dittills skådats.
Ett slavuppror tvingar de unga männen till Rom där deras vägar skiljs åt. Marcus hamnar som soldat i Grekland och hans skicklighet i strid prövas. Gajus stannar i Rom och blir alltmer indragen i den politiska maktkamp som skakar stadens grundvalar och så småningom leder till ett blodigt innebördeskrig…

Roms Portar är en blodig historia om hur två vänner kämpar på olika håll för det ärorika Rom. Det är slagsmål, det är gladiatorer och det är maktkamp precis som man önskar i en riktigt bra historisk roman. Conn Iggulden försöker i denna bok berätta om något som inte är allt för välkänt i det tidiga livet om mannen, myten och som senare skulle bli legenden Julius Caesar. Och han skriver med sådan skicklighet att historien blir levande igen. Dock blev det rätt seglivat ibland. Jag vet inte om det var för att jag helt enkelt tappade intresset eller vad det var men en helt okej bok om det historiska Rom. Jag har resterande delar liggandes här hemma och väntar på att bli lästa men jag väntar nog ett tag innan jag fortsätter. Känner att jag behöver smälta denna lite först.

Har ni läst boken, vad tyckte ni om den?

Kommentera

