Vad händer en fantasi vän när barnet i fråga blir kidnappad?

My name is BUDO. I have been alive for 5 years. 5 years is a very long time for someone like me to be alive. MAX 13101889gave me my name. Max is 8 years old. He is the only human person who can see me. I know what Max knows, and some things he doesn’t. I know that Max is in danger. And I know that I am the only one who can save him.

Memoirs of an imaginary friend var finalist i en av omröstningarna på Goodreads 2012 och jag måste säga att jag inte hade en susning om det när jag lånade boken på biblioteket. Boken är rätt så udda och jag har riktigt svårt att sätta ord på den. Jag gillar den men den är rätt långtråkig mellan åt och det pratas om samma saker hela tiden. Budo är en fantasivän till Max som blir kidnappad och man får väl mest följa Budo i hans tankegång om vad som händer, och hans rädsla för Max och för sig själv, för tänk om Max glömmer bort honom och Budo försvinner förevigt?
Som sagt jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den. Den är…speciell. Det här är nog en sådan bok som är fantastisk om man läser den i rätt ögonblick som jag tyvärr inte gjorde. Men läs den, den är udda och jag har aldrig läst en bok som är skriven på samma sätt innan vilken i sig är spännande. Skulle ge den en 3 av 5 i allafall i betyg.

Kommentera

