Bokbloggsjerkan 27-30 mars: Karaktäristiska Kärlekar

Denna bokbloggsjerka passade ju mig som handen i handsken alltså. Veckans fråga lyder som följande:

Är det bara jag som kan bli ”sjukligt” förtjust i en karaktär i en bok eller på tv/film?
Svar: Nej, Nej och återigen Nej. Dock har jag lättare att fastna för karaktärer genom tv/film för skådespelarna gör känslomässiga intryck genom ansiktsuttryck, tårar etc. Däremot har jag lite svårare att bli sjukligt förtjust i en karaktär i en bok. Ja jag kan absolut gilla den och tycker om att prata om det, saker den gjort etc, men det är boken i sin helhet som gör starkast intryck på mig.

Personer jag gillar/är förtjust i från bokvärlden:
* Johanna Mason ( Catching Fire/Mockingjay)
* Finnick Odair ( Catching Fire/Mockingjay)
* Luna Lovegood (Harry Potter – menar hon är ju så udda)
* Neville Longbottom (Harry Potter)
* Alex & Rosie ( Love Rosie )
* Dagan Krayl (Själens Synder)

Personer jag gillar/är förtjust i från film/tv-serie världen (Ska försöka hålla den nere) 
* Jack (Svärdet & Spiran)
* Tekniskt sett alla karaktärer i Once Upon a Time
* Jamie & Claire (Outlander)
* Kai (The Vampire Diaries)
* Rebecka (The Originals)
* Thomas Barrow ( Downton Abbey )
* Morgana (Merlin)
* Anne Neville (The White Queen – detta har som sagt inte historiemässigt att göra, men för att jag gillar sättet hon porträtteras i The White Queen)
* Tessa (Suburgatory)
* Buffy (Buffy och Vampyrerna)
* Enjolras (Les Miserables, ja kan ha att göra med att Aaron spelar honom i filmen och gör det är så jäkla bra, skulle kunna välja alla här dock)

Som sagt jag skulle kunna göra denna lista milslång för jag fastnar för minst en karaktär i varje tv serie/film jag ser på just för att skådespelarna är så duktiga. Haha någon annan som har samma problem?
PS: En snabb oboksmässig fråga. Vilka serier kikar ni på? 

21 thoughts on “Bokbloggsjerkan 27-30 mars: Karaktäristiska Kärlekar

  1. Johanna Mason, Finnick Odair, Morgana, Buffy (fast jag var nog ännu mer förtjust i Spike) och Enjolras håller jag med om 🙂 Om du inte har läst Les Misérables så kan jag rekommendera den. Det tar sin tid att ta sig igenom, men den är värd det.

    Just nu tittar jag inte alls mycket på serier. Den enda som jag tunar in för varje vecka är Agents of S.H.I.E.L.D. Annars tittar jag på Numb3rs då och då, och väntar tålmodigt på att nästa säsong av Sherlock ska komma. Jag vill börja titta på Outlander, men känner inte för att skaffa Viaplay riktigt…

    Gilla

    1. Jo Spike är en stor favorit med såklart 😀
      Jo jag har läst Les Miserables, är ett stort fan och har sett musikalen ett par gånger i London. 😀 Älskar den, och boken var en riktig tegelsten men jag är glad att jag läst den.
      Outlander tycker jag absolut att du ska titta på. Och den ligger ute på Swefilmer så det är bara streama gratis direkt från den hemsidan. Just nu har det bara sänds 8 avsnitt =) Var lite i valet och kvalet om jag skulle börja den när alla mina serier hade uppehåll men 8 avsnitt kollade jag igenom på ett nafs 😛

      Gilla

  2. visst tycker jag att man ofta fastnar för någon speciell i de serier man ser. ibland kan jag se en serie bara för någon viss person. det dyker upp fler och fler personer jag borde ha kommit ihåg ju fler bloggar jag läser…

    Gilla

  3. Tolkade frågan mer ”romantiskt” än du, annars hade listan varit mycket längre 🙂 Bra serier: House of Cards, True Detective och Game of Thrones och lite äldre sådana, men mycket ungdomligare: Mitt så kallade liv, Veronica Mars och Roswell ❤

    Gilla

    1. Kanske var bra det. Min lista över favoritkaraktärer är alldeles för lång.
      Jag fastnade inte alls för Game of Thrones som alla andra gjorde, men kanske får ge den en andra chans.

      Gilla

    1. Vadå hur kan man inte älska honom? 😛 Menar ja han är elak men jag älskar en karaktär som har många lager till sig, man undrar ju vad han har varit med om innan för att han ska bete sig som han gör, kan tänka mig att på grund att vem han är så har folk behandlat honom illa. Det ser man ju längre fram att när folk behandlar honom vänligt så vacklar hans fasad. 😛 Hur kan man inte älska det? 😛

      Gilla

  4. Morgana och Buffy är mysiga karaktärer. Kikar sällan på serier när de går på tv utan kikar på Netflix eller så köper jag. Serier jag kikar på och gillar just nu är Game of Thrones, Da Vincis Demons, Boardwalk Empire, Sherlock, 24, NCIS och NCIS: Los Angeles.

    Gilla

  5. Har nog inte sett en enda av de TV-serier du tar upp så de karaktärerna känner jag inte till. Men både Hungerspelen och Harry Potter är ju fulla av karaktärer att älska 🙂

    Gilla

    1. Inte? Det tycker jag att du får ändra på, hehe nej det finns så många serier där ute så det är svårt att hinna med alla.

      Ja både Hungerspelen och Harry Potter är otroligt fina.

      Gilla

  6. Flera som jag bara kan instämma i, men Kai… Not so sure där 😉 Såg att Spike nämndes och han funderade jag på att ta med, men tänkte att jag fick nöja mig med tre killar den här gången 🙂

    Gilla

    1. Inte? Jag diggar Kai, han är sådär cool på något vänster, liksom helt avslappnad i att vara psykopat 😛 Ingen big deal liksom hehe.

      Ja Spike är ju för bra härlig han med. Som sagt min lista kunde fortsätta i all oändlighet tror jag 😛

      Liked by 1 person

Kommentera

