Stormfågel (Rosornas Krig #1) – Conn Iggulden

”Han kom plötsligt att tänka på sin mor, som berättat att trastar var de sista fåglarna i luften före svåra oväder. När folk ute på landsbygden såg dem komma svävande ensamma med vinden visste de att en storm var i antågande.”

rosornas-krig-forsta-boken-stormfagel

Stormfågel är den första delen i Conn Igguldens romanserie om Rosornas Krig. Jag är sedan innan bekant med slutet av Rosornas Krig från Philippa Gregorys serie om drottningarna. Men här är alltså tiden INNAN den serien utspelar sig och någon karaktär känner man igen även från Philippas bokserie.
Jag tycker alltid att det är intressant att läsa om engelsk historia. Den är mörk, den är brutal och det är även Stormfågel. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra en rättvis recension av den. Lagom med karaktärer att följa och fokuseringen är bra dock hade jag velat läsa lite mer om Margaret av Anjou men man kan inte få allt. Detta hindrade dock inte mig att formligen sluka boken. En riktigt bra serie och jag längtar tills del 2 ,Solvarg, kommer ut i nästa månad.

Kommentera

