Sommarläsning 4/7 – Livets Outgrundliga Mysterier

LOM

Handling: Hemma hos Aristotle är det ingen som pratar om någonting. Varken om storebrodern i fängelse eller om pappans upplevelser i kriget. Aristotle pratar inte heller. Inte förrän han träffar Dante vid den lokala poolen en varm sommardag. Dante som läser dikter, målar tavlor, gråter över döda fåglar och vägrar ha på sig skor. Som vet hur man pratar om känslor istället för att stänga dem inne till de hotar att kväva en. Tillsammans utforskar Aristotle och Dante livets outgrundliga mysterier – vad det innebär att bli vuxen, hur man lär sig att leva med sin familjs brister och hur man vet vem man är, och vem man egentligen älskar.

Vad jag tyckte: Vilken pärla den här boken är! Jag känner så väl igen mig i tonårens trassliga snår och känslan att man faktiskt vill och tycker om att vara ensam även om världen tycker att det är konstigt. Jag gillar de båda huvudkaraktärerna Aristotle och Dante, jag gillar hur man får följa med på en resa genom deras respektive liv och känslor. Ja jag försöker hitta något som jag inte gillade med denna boken men det går bara inte! Den tar upp tonårens samt livets frågor och mörka samt ljusa stunder. Och den gör det på ett sådant sätt att man inte kan lägga boken ifrån sig. Två stora tummar upp för Livets Outgrundliga Mysterier.

Kommentera

