En smakebit på Søndag: Hemligheternas Rike

Det måste göra ont när han tar tag i mammas arm och rycker henne mot väggbonaden. Mamma skriker inte. Hon försöker dölja sin smärta för honom, men hon tittar på mig och med ansiktet visar hon mig allt hon känner. Om far förstår att hon har ont och att hon visar det för mig, kommer han att ta bort mammas smärta och byta den mot något annat.
Han kommer att säga till mamma ”Allt är som det ska, älskling. Det gör inte ont, du är inte rädd.”, och jag ser tvivlet i mammas ansikte, hur osäker hon blir. Han säger ”Se på vårt vackra barn. Se på det här vackra rummet. Så lyckliga vi är. Ingenting är fel. Följ med mig älskling.” Mamma stirrar förvirrat på honom och sedan stirrar hon på mig, det vackra barnet i det här vackra rummet, och hennes blick blir mjuk och tom och hon ler för att vi är så lyckliga.

Jag tänkte bara försiktigt starta med att läsa den här boken då jag tänkte ta med mig ett lättare exemplar när jag ska ut och resa nästa vecka, men det gick ju inte. Kan. Inte. Sluta. Läsa!

9789155258825

2 thoughts on “En smakebit på Søndag: Hemligheternas Rike

    1. Då tycker jag att du ska ta itu med den på direkten 😛 Läste de två första böckerna på sommaren förut det året dem kom ut men sedan har det gått alldeles för många år innan jag tog itu med denna.

      Gilla

Kommentera

