The Best Frågan: Brittisk TV

Lyrans Noblesser tänker utmana sig själv med lite frågor och självklart kunde jag inte hålla mig borta denna gången heller. Veckans fråga är som följande…

picmonkey-image

Om ni känner mig så vet ni att brittiska serier är det som ligger mig varmt om hjärtat. De flesta av er har jag sett nämna Downton Abbey och Sherlock på sina listor och jag kan absolut hålla med om att Downton är den okrönte kungen när det kommer till brittisk drama. Därför tänkte jag nämna inte bara 1 utan 3 av mina favoritserier som kanske inte uppmärksammats speciellt mycket här hemma. Hoppas att ni finner någon ny favorit bland dessa…

The Pillars of the Earth/Svärdet & Spiran:
Vi är i Kingsbrigde, 1100-talets England – en stormig tid fylld av oro och inbördeskrig. Här möter vi grevedottern Aliena som kämpar en tapper kamp för sin tillvaro, abbot Philip, som blir en symbol för godheten i den grymma tiden, och den arbetslöse byggmästaren Tom, som drömmer om att bygga en katedral – och om den mystiska Ellen… De tre människornas livsöden korsas i vimlet av fredlösa och adel, rikedom och armod, vackra kvinnor och starka passioner.

1

The Paradise:
Newcastle, 1875. Den unga Denise lämnar landsbygden och får jobb på norra Englands allra första varuhus, där hon gör kometkarriär – vilket inte ses med blida ögon av alla.

2

Lark Rise To Candleford:
Lark Rise är ett arbetarsamhälle medan Candleford är en välbärgad liten stad där borgligheten huserar. Vi får genom den unga kvinnan Laura följa Lark Rise-invånarnas agerande och kamp när oundvikliga förändringar uppstår. Deras historier är gripande, starka och upplyftande. Även Laura ställs inför stora händelseutvecklingar när hon beslutar sig för att ta arbete på postkontoret i Candleford. Hon sviker därmed sitt barndomshem Lark Rise och det är med en splittrad lojalitet hon snart blir tvungen att välja sida…

70157364

18 thoughts on “The Best Frågan: Brittisk TV

    1. Så kan det vara ibland klickar man bara inte med serien 🙂 samma med mig och Game of Thrones som alla andra verkar älska, men jag fastnade inte alls för den och då såg jag ändå en hel säsong 🙂

      Gilla

Kommentera

