Beatrix Potters fantastiska värld!

Jag har varit bekant med Beatrix Potters fantastiska illustrationer under väldigt lång tid nu men tyvärr har jag aldrig läst hennes böcker så jag vill bara tacka Modernista för detta fina samarbete och för att jag nu har fått ta del av denna värld!

potter_sagan_om_skraddaren_katten_och_mossen_omslag_inb

Sagan om Skräddaren, Katten & Mössen:
I denna saga får vi stifta bekantskap med en gammal och fattig skräddare som kämpar med att sy praktfulla bröllopskläder till borgmästaren. Men så blir skräddaren sjuk och får slut på silkestråd – vad ska han nu ta sig till?
Som tur är får han hjälp av stans flitiga möss och sin klyftiga katt Simpkin.

Recension: Skräddaren, Katten & Mössen var verkligen sådär magiskt bra som man vill ha utav en bok. Gång på gång påpekade dock barnen att det påminde lite om Askungen och det kan man ju förstå på ett sätt i och med att mössen arbetade även i denna. Annars var det bara underhållande läsning från första till sista sida.

Antal sidor: 64

2

Sagan om Kurre Ekorre:
I sagan om Kurre Ekorre följer vi med den stygge lilla ekorren Kurre, hans bror Hoppetoss och alla deras kusiner när dem ger sig av till Uggleön för att samla nötter. Men på ön träffar de på Gamle Brun, en skräckinjagande gammal uggla som bestämmer sig för att sätta stopp för Hurres alla rackartyg – en gång för alla!

Recension:
Kurre Ekorre är den bok som jag inte fastnade alls för. Kurre Ekorre retas och går på Gamla Brun och det hela löses på ett ganska tufft sätt. Jag har ännu inte läst denna för barnen och vet ärligt talat inte om jag ska göra det heller, tror den är svårförstod för dem och eftersom slutet är som den är känns det inte speciellt lockande läromässigt. En helt okej bok som jag kan förstå men illustrationerna kändes mer lockande än sagan i sig självt.

Antal sidor: 64

1

Sagan om Pelle Kanin:
I sagan om Pelle Kanin uppmanar Fru Kanin sina fyra ungar att inte gå in i herr Karlssons trädgård. För där kan man råka riktigt illa ut. Flopsy, Mopsy och Ull-tott, som är lydiga små kaninungar, går och plockar björnbär. Men den busige och nyfikne Pelle Kanin kan inte motstå herr Karlssons friska, härliga, grönsaker…

Recension: Denna lilla bok skulle jag snabbt finna var en bra och lite spännande lärbok att läsa för barnen. Samtidigt som de yngsta tyckte det var lite läskigt och spännande med alla äventyr så blev boken en bra diskution också. Var det busigt eller dumt det Pelle Kanin gjorde? Var Pelle Kanin nyfiken eller struntade han bara i sin mamma? Diskussionerna var många men en av kommentarer blev…Ja han fick ju ändå ett straff i slutet eftersom han fick ont i magen av allt ätande. Personligen tyckte jag den var småmysig att läsa och jag var som sagt inte alls beredd på att den skulle leda till så många diskussionsfrågor hos barnen. Kul att litteratur kan överraska ibland!

Antal sidor: 72

Kommentera

