Recension: En varm vinter

IMG_9696

Alex tillvaro står henne upp i halsen. Hennes föräldrar har just skilt sig, de beter sig som ansvarslösa barnungar och Alex står inte bara ut längre, hon vill bort, iväg. Så istället för att börja trean i gymnasiet tar hon sina sparade körkortspengar och köper en halvårsbiljett till andra sidan jordklotet, till Australien. Hon lägger en lapp på köksbordet, om hennes mamma händelsevis skulle bry sig: ”Jag har åkt till Australien för att finna mig själv. Jag ska lära mig surfa. Vi kanske ses.”

En varm vinter är boken som handlar om mina innersta drömmar. Precis som Alex så kände jag en tid i ungdomen att Australien måste jag dra till, finna mig själv och lära mig surfa. Det är så otroligt roligt att göra denna resa tillsammans med Alex för det är precis såhär jag ville att min resa skulle ha varit om jag gjorde den. Sextonhundra mil hemifrån slängs Alex in i olika händelser som ska komma att ombilda hennes världssyn och sin egen personlighet i alla dem personer som hon möter på vägen. Jag älskar ju sånt här och även om boken är skriven för en yngre publik så kände jag att det här var en bok i min smak. En bok som man tog till hjärtat. En bok för äventyrslystna unga vuxna som drömmer om DEN DÄR perfekta resan. Varför inte passa på att läsa den här boken på semestern i år?

Kommentera

