Helgfrågan V.18

Äntligen är det Fredag och jag slutade jobbet tidigt idag vilket betyder extra mycket lästid. Men vi börjar väl med Mias Helgfråga va som denna vecka handlar om klassiker!

Vilken klassiker tycker du att man ska läsa?
Thesese Raquin av Émile Zola är en av dem klassiker som man absolut inte får missa. Trots att den är så pass gammal är den väldigt mörk. Jag funderar fortfarande på hur den här boken togs emot egentligen när den väl släpptes. För idag är vi ju mer accepterande och har öppna sinnen när det kommer till litteratur.

therese-raquin

Thérèse Raquin (1867) är Émile Zolas stora genombrottsverk. Boken är en naturalistisk skildring om otrohet, mord, kärlek och hat. Handlingen skildrar det stundtals brutala triangeldrama som utspelar sig mellan den i äktenskapet olyckliga Thérèse, hennes klene man Camille och dennes kamrat Laurent. Thérèse blir djupt förälskad i Laurent och de inleder ett hemligt förhållande. De älskandes köttsliga begär tar snart fullständig kontroll över deras liv och de ser bara en utväg – att mörda den äkta maken Camille. Men är detta vägen till fullständig lycka eller kommer samvetet över en hemsk handling att ta överhand? Scenen kompliceras ytterligare av att man lever tillsammans med makens överbeskyddande mor.

 

4 thoughts on “Helgfrågan V.18

    1. Jag gillade den otroligt mycket men det kan ha med att jag läste den då en favoritskådespelare skulle spela Laurent i teatern i London så jag såg bara honom framför mig hahaha.

      Gilla

Kommentera

