Recension: Land of Stories – The Wishing Spell

IMG_6887pm

I den första delen av The Land of Stories serien så får vi följa med syskonen Conner och Alex i en svindlande skattjakt genom sagornas rike.
En dag likt alla andra dagar händer något konstigt, sagoboken som de fått av sin farmor börjar att glöda och helt plötsligt finner sig syskonen i att dem faller rakt ner i den och det är nu som historien tar fart på allvar. För att hitta hem igen måste dem samla ihop en hel del saker för att kunna skapa en förtrollning som skall ta dem hem igen. Och samtidigt som syskonen söker efter dessa saker så får vi lära känna de välbekanta sagofigurerna på ett helt nytt sätt.

Jag bara älskade den här idén när jag först hörde talas om den. Att sagofigurerna kanske har en bakgrundshistoria som ledde till dem beslut som senare berättades i våra kära sagoböcker som barn. I den första delen stöter vi på karaktärer som Askungen, Rödluvan, Jack, Guldlock, Snövit samt den Onda Häxan och Chris Colfer låter dem berätta sina historier. Jag gillade verkligen historien om den Onda Häxan från Snövit och det gjorde nästan ont att läsa det som hänt. Dock är det någonting i skriftspråket som gjorde att jag inte kunde ge den här boken en fullpoängare, för det är någonting som saknas. En otroligt fin och härlig bok som jag absolut kan rekommendera. Jag kommer dock att vänta lite innan jag läser del 2.

Kommentera

