Digitala Bokcirkeln #1

Som jag skrev för ett tag sedan så startades det en digital bokcirkel där vi skulle läsa en klassiker och en nyutgiven bok på ett givet tema. Det första temat ut för bokcirkeln blev sommar och de två böcker som lästes var dessa:

25756328

The dying wish of 16-year-old Lina’s mother was for her daughter to live in Tuscany and get to know her father, whom Lina has never met. ”Howard is the best man I’ve ever known,” her mother says, ”he’ll keep you safe.” Why did her mother wait so long to tell her about him? Lina has a happy life in Seattle and doesn’t want to leave. Shortly after she arrives at Howard’s home, Lina meets Sonya, who gives Lina a diary that belonged to Lina’s mother, the one she had kept while she was a photography student in Florence. While Lina is living her life and exploring Tuscany with her handsome neighbour, Ren, she follows in the footsteps of her mother and gets to know her as never before. She also finds out the truth about her father.

I den här boken får vi följa Lina som med hjälp av hennes bortgångna mors dagbok reser till Tuscany och lär känna sig själv, sin mors historia och kanske även sanningen om vem hennes far var. Det var otroligt roligt att få resa tillsammans med Lina och hennes mor, flera gånger fann jag mig själv med att googla fram bilder på platserna som nämns i boken och man blir ju allt bra ressugen. Detta är en otroligt fin skildring om livet, familjen, vänskap, kärlek och Italiens godaste skatt gelaton.

89290_13014005_o_2@5x

Lucy Honeychurch är en ung brittisk kvinna som av en resa till Italien får inspiration att välja bort den ”passande” unge man som hennes föräldrar tänkt ut åt henne och i stället gifter sig med en som hon själv föredrar.

Jag valde att inte läsa på om vad denna bok handlade om men vet med mig sedan innan att den är en omtyckt klassiker och jag kan verkligen förstå varför. Jag fastnade genast för karaktärerna och även om inte så mycket händer egentligen ville jag bara läsa mer. En härligt uppiggande men udda kärlekshistoria. Ibland behövs det inte mycket för att man ändå så hoppas och längta med karaktärerna. Hade väldigt svårt att betygsätta den här boken men till slut fick det ändå bli en 4 av 5.

 

Kommentera

