Djurens gård (Animal Farm)

animal farm

Handling: I den starkt genomskådande och satiriska berättelsen om Djurens gård kulminerar George Orwells besvikelse över kommunismen. Djuren på Herrgården har fått nog av människornas övergrepp. De gör uppror och grundar en ny filosofi som de kallar animalismen. De sjunger sin egen kampsång >>O, Englands djur<< och arbetar och trivs med sin nya tillvaro. Men smygande, nästan omärkligt, förändras deras förhållanden. En av de ledande grisarna, Napoleon, utvecklar alltmer en sann diktators egenskaper.

Vad jag tyckte: Det här var andra gången som jag läste den, då jag var tvungen att läsa den när jag gick i åttan också (men det var ett tag sen och jag kom inte ihåg hela storyn nu). Jag gillar hur boken täcker in så mycket trots att den inte alls är lång. Det är en satir på kommunismen och karaktärerna i boken bygger på verkliga personer. Jag gillar boken men jag måste erkänna att slutet gjorde mig lite kluven. Det är rätt bra på sätt och vis, men lämnar samtidigt några frågetecken också kan jag känna kring vad som faktiskt hände sen.

2 thoughts on “Djurens gård (Animal Farm)

Kommentera

