Vanessa: flickan i glaskupan

vanessa

Handling: Och aldrig mera skall du på denna jorden gå… Vanessa – flickan i glaskupan är den fristående uppföljaren till Laura – flickan från havet, Carolina Gynnings succédebut som romanförfattare. Vanessa kämpar för att återta den identitet som tvillingsystern Laura stulit från henne. Men ingen tror henne. Istället för att få tillbaka sitt liv som framgångsrik magasindrottning spärras hon in på en psykiatrisk avdelning. Läkarna proppar henne full med lugnande mediciner och säger att vanföreställningar ingår i sjukdomsbilden. På avdelning 6 träffar hon Rosanna. Hon kallar sig Roy och har åkt in och ut på hispan i hela sitt liv. En märklig relation tar sin början medan Vanessa smider hämndlystna planer mot systern…

Vad jag tyckte: Jag tyckte på sätt och vis att den här var lite bättre än den första även om jag fortfarande har lite svårt för att bestämma mig för vad jag tyckte om den precis som med första boken. Här får man följa Vanessas kamp för att få tillbaka sin identitet och de äventyr det för henne ut på och även lite bakgrundshistoria om systrarnas relation. Efter att ha läst denna så tyckte jag att ”serien” var bättre, men jag är lite besviken på slutet. Det krävs nästan en tredje bok för att det här slutet ska kännas okej.

 

Kommentera

