Publicerad i Recensioner 2017

Skärvor av Minnen – Laurie Halse Anderson

IMG_0296
De senaste fem åren har Hayley och hennes pappa Andy flyttat runt i USA, utan att någonsin stanna tillräckligt länge på en och samma plats för att Hayley ska hinna rota sig, gå i skolan eller skaffa vänner. Andy är gammal krigsveteran och varje dag försöker han fly minnena av krig, smärta och död som plågat honom ända sedan han återvände från Irak och Afghanistan.

Nu är de tillbaka i staden de en gång kallade sitt hem, för att Hayley ska kunna gå klart skolan. Där möter hon Finn, killen som vägrar låta henne vara i fred och som långsamt bryter igenom de skyddande murar hon byggt upp.

Jag fick den här boken på julafton samma år som den släpptes och den har stått orörd alldeles för länge i bokhyllan men vilken bok det var!
Vi får följa Hayley när hon försöker balansera sitt nya liv i en vanlig amerikansk skola med allt vad det innebär samtidigt som hon kämpar med sin pappas posttraumatiska stress som triggas igång på högvarv då och då.

Jag gillade den här boken otroligt mycket och känner nog att jag vill hitta till fler böcker om detta ämne, för det var riktigt intressant. Allt det jobbiga blandades väldigt bra med ungdomens vanliga problem och vardagsbestyr och flera gånger fann jag mig själv att le åt hur fina karaktärerna är tillsammans samt värmen och humorn de delar.
En riktigt bra bok om posttraumatisk stress och hur den påverkar en hel familj. Läs den!

 

2 reaktioner till “Skärvor av Minnen – Laurie Halse Anderson

  1. Den här boken hade jag nästan glömt bort! Jag läste en ungdomsbok av samma författare för länge, länge, lääänge sedan och blev peppad när jag såg att hon skrivit något nytt. Sedan verkar jag ändå ha glömt bort den. 🙂 Tack för påminnelsen!

    Gilla

Lämna en kommentar