Recension – Det lånade mörkrets Riddare

IMG_1075

Handling
Denizen Hardwick är föräldralös och hans liv är – nåja – normalt. Visst, i sagorna blir föräldralösa barn räddade från eländet när de upptäcker att de är trollkarlar eller krigare eller förutspådda att bli kungar. Men det här är verkligheten – där föräldralösa barn bara är barn utan föräldrar.
I alla fall var det vad Denizen trodde
Under en ovanligt mörk natt öppnas grinden till barnhemmet Crosscaper för en bil rytande av kraft. Mannen i bilen hämtar Denizen, med löfte om att presentera honom för en sedan länge försvunnen faster. Men under bilfärden till stan blir de överfallna och häpnadsväckande saker börjar hända: det visar sig att monster kan växa fram ur skuggorna. Och att det finns ett uråldrigt sällskap av riddare som håller dem i schack.
Ett sällskap som Denizen visar sig ha en alldeles speciell koppling till
Det lånade mörkrets riddare är första delen i en rafflande, fantasisprudlande serie för unga och ett måste för äventyrslystna från 11 år och uppåt, inte minst för alla som gillar Rick Riordans böcker.

Recension
Nu har jag inte läst någo av Rick Riordans böcker så jag kan inte uttala mig om just den kopplingen men för ett par år sedan fick jag med mig denna bok plus två andra för 10 kr så jag kan inte klaga. Det är en helt ny värld, men helt nya monster som vi står för i den här boken och jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om dem. Det är ett intressant koncept i grunden men det är inget speciellt som får mig att fastna för den tyvärr. Jag gillade dock humorn som jag inte alls var beredd på att den skulle finnas. En helt okej bok och jag har bok nummer två hemma då vi fick den som recensionsexemplar av Modernista. Jag ser fram emot att se vad som skall hända härnäst även om jag som sagt inte riktigt fastnade i den första boken, dock intressant koncept med intressanta karaktärer.

Annonser