Publicerad i Recensioner 2019

Temaläsning 2019 – Del 2

Temaläsning är en utmaning som jag och Pernilla startade tillsammans för att kunna komma åt de där olästa böckerna i bokhyllan. Det går ut på att vi ska läsa 2 olika böcker men på samma tema. Denna gång valde vi att prioritera recensionsexemplaren som vi båda är nyfikna på.


Pernilla: Jag skrev ner tio stycken recensionsexemplar som jag var lite extra nyfiken på just nu i en lista och bad Lena välja ett nummer. Slumpen gjorde att det blev Eldslandet av Pascal Engman som jag skulle läsa.

eldslandet

Det här är normalt sett inte min typ av genre alls faktiskt när det kommer till böcker. Pascal skriver dock på ett sådant sätt att jag fastnade redan på första sidan och ville veta vad som skulle hända. Det var dock inte en lättläst bok sett till vad som tas upp i den utan historien är rätt brutal, men den gick ändå rätt fort att läsa. Vanessas karaktär är sådär typiskt okvinnlig vilket jag verkligen gillade. Tack till Piratförlaget för recensionsexemplaret!

Lena: Jag valde att läsa Hasselskogen av Melissa Albert en bok som jag varit otroligt nyfiken på ett bra tag och som Pernilla redan har läst. Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig av boken då de flesta antingen älskade den eller inte gillade den alls.
58376544_444388479706628_77177233709465600_n
Svårt att säga vad den egentligen handlar om men det startar med att Alice förlorar sin mormor och sedan verkar helt plötsligt sagoväsendena från mormors bok hon skrivit komma till liv. Och en dag försvinner Alice mamma. Jag gillade den mörka världen som boken kretsar kring och det var lätt att dras med i historien men ändå är det någonting stort som saknas. Meningen. Ja jag förstår att Alice ska leta efter sin mamma men sedan rinner handlingen ut i sanden och istället får man en insyn till Hasselskogens skruvade värld och huvudhandlingen hamnade lite i skymundan och sedan kom slutet som jag inte riktigt gillade. Världen är häftig och språket fint men någonting stort fattades och jag vet inte alls vad det var. Kan inte bestämma mig alls för om jag älskade den eller om jag ens gillade den och det i sig är ett stort problem!


Vill ni läsa temainlägg 1 så är det bara att trycka på länken nedan:

Temaläsning #1

Lämna en kommentar