Publicerad i Recensioner 2019

Recension – The Hate U Give

IMG_7560

Att den här boken blev väldigt populär när den släpptes 2017 är det nog ingen som har missat. Bland booktubers, bokbloggare och bookstagrammers fortsätter den att dyka upp bland favoritböckerna med jämna mellanrum och jag kan absolut förstå varför.
Vi får möta Starr, en ung tjej från Garden Heights som en dag hamnar i ett skottdrama. Ett skottdrama gjord av en polis mot en ung oskyldig svart man, mitt på gatan precis bredvid henne själv. En ung man som Starr växt upp med och som hon har fler speciella minnen med. Helt plötsligt står hon i fokus för ett uppror i den lilla staden. Ett uppror mot polis, rättsväsende och samhället. Och Starr själv står med foten i två läger, en passionerad och engagerad del i samhället där hon växte upp och en annan i den skyddade rikare delen på andra sidan där hon inte bara går i skolan utan även har en morbror som bor och jobbar som polis.
Det här är en käftsmäll rätt i känslorna från sida 1. Jag såg faktiskt filmatiseringen innan den här gången för jag kunde inte hålla mig borta men precis som den får man ett ont i hjärtat när Starrs pappa faktiskt känner att han måste lära sina egna barn, från ung ålder, hur man överlever och inte blir skjuten av en polis och dödad om man en dag blir stoppad av en.
Jag gillade att man fick ta del av många olika synsätt i den här boken. Man får inte bara se Starr och hennes familjs sida av saken utan man fick ta del av de andra. De inom staden, den som kämpar utifrån och dem som inte har någon som helst insyn i samhället eller situationen och hur man väljer att hantera det. Och det fick i alla fall mig att höja på ögonbrynen både en och två gånger. För jag kommer ta med mig detta inom mig från och med nu. Och jag hoppas att genom denna bok kommer fler personer få upp ögonen för denna problematik och försöka göra skillnad. För framtidens barn och ungdomar.