Publicerad i Recensioner 2021

Recension: Ett Hav av Taggar och Rosor

En av mina läsmål/utmaningar under detta år var att ha läst någon av Sarah J. Maas böcker som verkar vara så ofantligt populära över hela världen. Så när jag trodde mig finna den första boken i den här serien på bokrean i år (dem andra delarna var på rea men inte denna) så blev det ett spontant inköp.

Vi får följa med Feyre när hon en dag går ut i skogen för att jaga föda men attackerar och dödar ett väsen. Samma dag får dem besök av en best som säger att för att rädda familjen så måste Feyre följa med besten till andra sidan den magiska gränsen och bo tillsammans med honom för resten av hennes liv. Feyre kämpar tappert emot till en början men inser snart att följa med besten är den enda lösningen. Så snart finner hon sig bo hos Vårhovet och dess ledare Tamlin samt följeslagaren Lucien. Men vad är det egentligen som pågår i den magiska världen? Snart börjar Feyre förstå att något mycket hemskare än olika väsen pågår. Nämligen en pest som sprider sig och ju mer hon undersöker saken desto mer lär hon sig att det inte bara ett dödligt virus som dem kämpar emot utan också ännu en höglord som vill ta över både den magiska och mänskliga världen för sin egen sjuka nöjes skull.

Det var en häftig värld att få stiga in i tillsammans med Feyre och folk har tipsat mig om den här serien eftersom det är en retelling av Skönheten & Odjuret men jag skulle mer säga att efter ha läst den känns den lite som en gammal fantasy feelgood med en häftig värld full av väsen och kungadömen. Jag tyckte om de flesta karaktärerna och fann även att intresset drogs till dem på andra sidan kampen som faktiskt är lite i gråzonen. Vilken sida tillhör dem egentligen? Jag misstänker att vi redan i den andra delen kommer att få reda på det och jag ser fram emot att få fortsätta läsa den, speciellt eftersom många har den andra boken som favorit. Ser väldigt mycket fram emot att ta mig an den andra boken inom en snar framtid.

2 reaktioner till “Recension: Ett Hav av Taggar och Rosor

1. Om det är första boken du läst av Sarah J Maas kan jag väl ”varna” lite om hur snuskiga hennes böcker är, haha. Det blir bara värre och värre ju fler böcker man läsa av henne. Sen beror det ju på vad man gillar och inte så klart, men kan vara bra att vara förberedd på det om inte annat. Kul att du gillade boken förrsten! Jag tyckte att de böckerna var riktigt bra.

Gillad av 1 person

1. Tack för varningen har hört det från flera håll men för min del går det bra att läsa, ska bli intressant att fortsätta serien. Tror jag vill avsluta denna innan jag börjar med Glastronen så att jag inte blandar ihop serierna även om dem säkert inte är så lika haha 😀

Gilla