Publicerad i Recensioner 2021

Recension: The Toll av Neal Shusterman

En av mina läsmål detta år var att avsluta en av bokserierna som jag startat och det självklara valet föll på The Arc of Scythe av Neal Shusterman och wow vilken resa det har varit men nu är den över. Om ni inte har läst den första och andra boken rekommenderar jag er att sluta läsa recensionen här för det kommer att innehålla spoilers. Och en annan sak…varför har ni inte plockat upp den här serien för? Den är fantastiskt så leta reda på den direkt!

Det har gått 3 år sedan Rowan och Citra försvann, sedan Scythe Goddard vann makten, sedan The Thunderhead stängde av sig för all utom Greyson Tolliver och det är precis här vår historia börjar…

När jag började med den här boken hade jag många känslor. Folk varnade mig för att den var lite annorlunda än de två första böckerna och många gillade inte slutet så jag var nervös. Men jag behövde inte oroa mig alls, för även om jag förstår vad alla som varnade mig kom från så gillade jag slutet. I den andra boken var Grayson Tolliver min favoritkaraktär och jag var så exalterad över att plocka upp den här boken för att lära känna honom mer, och jag fick mycket av vad jag ville, även om det var på ett helt annat sätt. Överraskande nog var det en annan karaktär som fick min uppmärksamhet och blev min favorit, Jeri. Om du har läst boken vet du vem jag menar och jag älskade hur Jeri och deras kön så naturligt kom in i historien utan att det blev en stor grej av det.

Som jag sa, den här historien är lite annorlunda än de första och det tog mig ett tag att komma in i historien och lära känna karaktärerna men när jag väl kom in i den hade jag svårt att lägga ner den. Som jag har sagt förut bryr jag mig inte alls om kärlekshistorian de försöker göra mellan Citra och Rowan och jag skulle ha gillat det ännu mer om de bara hade varit vänner. Något jag ÄLSKADE i de första böckerna var vändningarna man aldrig såg komma och jag saknade några stora OH MY GOD-ögonblick i den här men överlag var det en riktigt bra bok och en okej avslutning som jag förstår men kände lite meeeh över. The Arc of Scythe har snabbt blivit en av mina favoritbokserier genom tiderna, så om du gillar den här sortens berättelse så rekommenderar jag den här, den är så unik med fantastiska karaktärer och plottwists!

Om du har läst den här boken är jag nyfiken på vad du tyckte om slutet? Gillade du det eller skulle du vilja ändra på något?