Publicerad i Recensioner 2022

Klassiker Recension: Dr Jekyll & Mr Hyde

Förra året var riktigt svårt för mig med operationer, komplikationer och allvarlig sjukdom i Covid så när min kära kollega och vän här på Bokprinsessorna överraskade mig med den här boken som jag velat läsa så länge blev jag väldigt glad kan jag säga.

Det råder mörk höst i 1880-talets London när det kommer till advokat Gabriel John Uttersons kännedom att en av hans mest respektabla klienter, doktor Henry Jekyll, upprättat ett nytt testamente. I testamentet tillkännager doktor Jekyll att alla hans ägodelar, i händelse av hans död eller försvinnande, ska tillfalla en viss mr Edward Hyde. Samma mr Hyde som av Uttersons kamrat, mr Richard Enfield, setts misshandla en främling, en liten flicka, ute på gatan. Advokat Utterson fruktar att mr Hyde, en helt uppenbart genomvidrig person, på något vis tvingat den gode Jekyll att skriva över sina ägodelar på honom. En orolig advokat Utterson bestämmer sig för att söka upp doktor Jekyll och be denne om en förklaring. Förklaringen till Jekylls handlande, som långsamt uppenbarar sig är diabolisk, mer fruktansvärd än Utterson någonsin kunnat föreställa sig.

Den här berättelsen känns som om alla har koll på oavsett om man har läst boken eller inte då den är så omtalad. Och det var egentligen det som var mitt stora problem med den också. Även om jag tyckte väldigt mycket om den så kändes det inte som att jag fick veta någonting nytt som jag inte redan visste innan vilken var synd för det är en intressant berättelse om splittrade personligheter. Denna utgåva innehöll dessutom Robert Louise Stevensons berättelse The Imp och den fastnade jag otroligt mycket för. En flaska som kan uppfylla önskningar oavsett hur stora men du måste sälja den billigare än vad du köpte den för och den som sist har kvar den kommer att hamna i helvetet. Så sjukt intressant och spännande historia så det var svårt att lägga den ifrån sig! Blev helt överrumplad av den berättelsen vilket jag inte hade väntat mig så det var roligt. Kan varmt rekommendera dig att läsa den här berättelsen eller bara den om The Imp om du redan läst Dr Jekyll och Mr Hyde.