Publicerad i Recensioner 2018

Moxie

20180607_165825

Vivian har fått nog. På hennes skola blir tjejer trakasserade och tafsade på – och det enda rektorn gör är att införa strängare klädregler, så att tjejerna inte ska ”distrahera” killarna. I ett anfall av ilska gör Vivian första numret av MOXIE – ett fanzine som uppmanar till feministisk aktion. Det visar sig att hon inte är ensam om att ha fått nog, och snart kan ingen längre blunda för sanningen. Det är dags för revolution. 

Heja Vivian säger jag bara att hon vågar protestera mot kulturen på skolan där tjejerna blir trakasserade och tvingas bära stora fotbollströjor när de har brutit mot ”klädreglerna”. Jag önskar att alla unga tjejer och killar får läsa den här och prata kring jämlikhet i skolan. Boken är även en typisk ungdomsroman där Vivian blir kär och man får följa hennes vardag och vad hon och hennes vänner hittar på. På så vis blir budskapet en del av historien istället, vilket jag tycker var bra och passar för målgruppen. Det gick rätt snabbt att komma in i berättelsen och jag tyckte om den. Det är nästan så att jag vill rita lite hjärtan och stjärnor på händerna efter att ha läst den (har du läst boken förstår du varför).

Tack Lilla Piratförlaget för boken!

En reaktion till “Moxie

Lämna en kommentar